Wat is tone of voice en hoe zet je dit slim in?
Wat is tone of voice en hoe zet je dit slim in?
Tone of voice (ToV) verwijst eigenlijk naar de manier waarop je communiceert, zowel in geschreven als gesproken vorm. Het gaat niet alleen om de woorden die je kiest, maar ook om de stijl en het ritme. Houd ook rekening met de emotie en de context van je communicatie. Een consistente tone of voice helpt om de identiteit van een merk of persoon te versterken en een diepere verbinding te maken met het publiek. Maar hoe zet je dit slim in? In deze tekst lees je de kerncomponenten van tone of voice en ontdek je praktische tips om het effectief te gebruiken. Nieuwsgierig? Lees dan snel verder.
Introductie
Er is een basis die handig is om te weten, voordat je hiermee aan de slag gaat. Zoals al eerder benoemd, draait het om een aantal elementen in tone of voice en dat geeft al een stuk meer duidelijkheid. Om te beginnen de woordkeuze. Hierbij draait het om de specifieke woorden en uitdrukkingen die je gebruikt. Dan de stijl. Schrijf je formeel, informeel, vrolijk, serieus of speels? De gevoelens die je wilt overbrengen, zoals warmte, vertrouwen of urgentie, hebben er ook mee te maken. Als laatste moet je rekening houden met jouw doelgroep. De specifieke groep mensen waarmee je communiceert, wat je ToV sterk beïnvloedt.
Een zo consistent mogelijke tone of voice helpt bij het opbouwen van een sterke merkidentiteit. Het zorgt ervoor dat je herkenbaar bent en dat mensen weten wat ze van je kunnen verwachten. Het geeft ook meer duidelijkheid en zorgt ervoor dat een boodschap op een gegeven moment makkelijker de mensen bereikt. Neem voor de eerste periode van het opzetten van een ToV genoeg tijd, want later heb je er alleen maar profijt van.
Maak een start
Je maakt eigenlijk een begin door allereerst je doelgroep goed te kennen. Voordat je een tone of voice ontwikkelt, is het essentieel om je doelgroep echt goed te begrijpen. Wat zijn hun behoeften, wensen en voorkeuren? Neem enquêtes af of ga de straat op. Dit is al het halve werk, want anders slaat de ToV helemaal niet aan.
Definieer je Tone of Voice. Bepaal de kernwaarden van je merk en hoe deze zich verhouden tot je ToV. Maak een document waarin je beschrijft hoe je wilt dat je merk klinkt. Denk hierbij aan de volgende vragen: Welke emoties wil je oproepen? Wat voor woorden en zinnen passen bij jouw merk? Consistentie is waar je je echt aan moet houden. Gebruik je tone of voice in alle communicatiekanalen, van social media tot nieuwsbrieven en klantenservice. Dit versterkt je merkidentiteit en maakt het herkenbaar. Het zal z'n vruchten afwerpen als je doorzet. Het kan niet vaak genoeg genoemd worden, dus probeer dat niet te vergeten.
Feedback
Mocht je na enige tijd nog niet helemaal tevreden zijn, sta er dan voor open om naar de mening van anderen te vragen. Op deze manier zorg je ervoor dat jouw tone of voice zo effectief mogelijk is. Door feedback te vragen aan je doelgroep of experts met ervaring in het vak kom je een heel eind. Dit kan wederom via online enquêtes of het voeren van gesprekken. Pas je ToV aan op basis van de reacties die je ontvangt. Hoewel consistentie belangrijk is, moet je ook flexibel zijn. Pas je tone of voice aan op de context. Een formele e-mail vereist een andere benadering dan een speelse post op social media.
Feedback kun je ook krijgen door zelf onderzoek te doen. Kijk naar andere merken die een sterke tone of voice hebben. Analyseer hun stijl en communicatie en kijk wat jullie overeenkomsten zijn. Gebruik dit als inspiratie voor je eigen ToV, maar vergeet niet om altijd trouw te blijven aan je eigen identiteit.
Ga zelf aan de slag
Even alles op een rijtje. Tone of voice is al met al een krachtig hulpmiddel in communicatie dat de identiteit van een merk of persoon kan versterken. Door je ToV goed te definiëren en slim in te zetten, kun je een diepere connectie maken met je publiek, je boodschap effectiever overbrengen en de herkenbaarheid van je merk vergroten. Vergeet niet om consistent te blijven, maar ook om je aan te passen aan de situatie en feedback te gebruiken om je communicatie verder te verbeteren. Verwerk de juiste ToV ook in je persberichten of krachtige advertorial en bouw aan jouw merk!