Wat is linkbuilding en hoe zet je het effectief in?

Linkbuilding wordt ingezet om er voor te zorgen dat zoekmachines (Google) een website begrijpt en ziet als een goede en betrouwbare bron van informatie. Google werkt zo dat wanneer mensen jouw website delen via links, je website daardoor vaak hoger in de zoekresultaten komt. En hoger in de zoekresultaten betekent dat er vaker op je website wordt geklikt, en dus meer kans op conversie. Wij leggen je uit wat linkbuilding is en hoe je het in kan zetten voor meer bereik voor jouw bedrijf.


Linkbuilding en backlinks wat is het?

Eigenlijk is linkbuilding simpel gezegd het opbouwen van verwijzingen van andere sites naar jouw eigen site. Deze verwijzingen noem je backlinks. Backlinks kan je zien als stemmen. Hoe meer mensen er stemmen op jouw website, hoe beter je website scoort in Google. Het is wel belangrijk wie de stem geeft. Je kan niet zomaar overal linkjes laten plaatsen. Dit kan zelfs een negatief effect hebben. Het is belangrijk dat de links die naar jouw website leiden van kwaliteit zijn. Dit betekent dat de links goed moeten passen bij het onderwerp van je website. Daarnaast is het ook belangrijk dat een website goede autoriteit heeft. Dit wil zeggen dat een website die populair is, als meer betrouwbaar wordt gezien door Google ten opzichte van een website die minder populair is. Het telt dus zwaarder mee wanneer je bij een bekende website een linkje hebt dan wanneer je 3 linkjes hebt vanuit een relatief onbekende blog website. Tenslotte is het erg belangrijk dat je link een goede ‘’anchor tekst’’ heeft. Dit wil zeggen dat het klikbare gedeelte van een link te maken heeft met de webpagina waar je naar wil linken. Dit zorgt ervoor dat Google en je potentiële bezoeker enig idee krijgen van de pagina waar de link naartoe zal leiden. 

Hoe werkt linkbuilding?

Het lijkt misschien snel geregeld om linkbuilding in te zetten voor goede resultaten. En dat je linkbuilding makkelijk tot een succes kan maken, maar helaas is het niet zo eenvoudig. Google straft namelijk linkbuilding op een gemanipuleerde manier heel snel af. Dit kan ervoor zorgen dat je website zelfs totaal verdwijnt uit de zoekresultaten. Daarom is het belangrijk dat je links zorgvuldig en op een natuurlijke manier worden opgebouwd. Zorg er daarom voor dat je begint met goede content. Dit is belangrijk voor de fundering van je linkbuilding. Kijk dan een tijdje aan of je op basis van goede content scoort in Google. Als dit niet de gewenste resultaten oplevert dan kun je voorzichtig beginnen met linkbuilden. Zorg dat je dit natuurlijk opbouwt en niet gaat over killen.

Advertorials inzetten voor linkbuilding

Mocht je bedrijf specifiek actief zijn in een bepaalde regio, dan is het slim om een advertorial in te zetten voor linkbuilding. Een advertorial is een advertentie in een redactioneel jasje. Dat betekent dat de inhoud van een advertorial informatief wordt geschreven en zo wordt ingestoken dat het lijkt op bijvoorbeeld een nieuwsartikel. Dit zorgt ervoor dat de lezer sneller geneigd is om de tekst te lezen dan bij een klassieke advertentie. Een advertorial kan je vervolgens plaatsen bij regionale nieuwssites met goede autoriteit. Dit zorgt ervoor dat je een waardevolle link krijgt. Vooral wanneer je dit in de juiste regio uitzet kan je ook goed en gericht targetten op de ideale doelgroep. Dat betekent dat je meer bereik genereert en er een grote kans is dat je beter zichtbaar wordt in de Google resultaten. Past een advertorial bij jouw bedrijf? Ons platform biedt je de mogelijkheid om op een laagdrempelige manier een advertorial te plaatsen.