Wat is het verschil tussen een advertorial en een blog?

Wat is het verschil tussen een advertorial en een blog?

In de wereld van contentmarketing zijn advertorials en blogs twee veelvoorkomende vormen van online content. Hoewel ze beide dienen om informatie te delen en de aandacht van lezers te trekken, zijn er enkele belangrijke verschillen tussen deze twee benaderingen. Wat is nou eigenlijk het verschil tussen een advertorial en een blog? We leggen het graag aan je uit. Lees je mee?


Wat is een advertorial?

Een advertorial is een reclameboodschap vermomd als redactionele inhoud. Het doel van een advertorial is om een product, dienst, of merk te promoten, meestal met als doel om de verkoop te stimuleren. Het heeft dus ook een commerciële benadering. Let op: een advertorial is dus niet hetzelfde als een advertentie. Bekijk hier het verschil tussen een advertentie en een advertorial.

Hoe herken je een advertorial?

Een advertorial wordt geschreven om te adverteren en te verkopen. Het is bijna een ode aan een product of merk. Met een advertorial probeer je de lezer te overtuigen om actie te ondernemen, zoals het doen van een aankoop. De auteurs van een advertorial hebben te maken met minder onafhankelijkheid en minder redactionele vrijheid. De advertorial wordt meestal geschreven in overeenstemming met de belangen van de adverteerder. Tot slot worden advertorials meestal gesponsord door een bedrijf of merk. 

Wat is een blog?

Een blog is een meer informele vorm van online content. Blogs kunnen over uiteenlopende onderwerpen gaan en zijn niet per se gericht op promotie. 

Hoe herken je een blog?

Blogs herken je vaak aan de educatieve of amusante inhoud. Blogs kunnen namelijk tips, nieuws, persoonlijke ervaringen of meningen over verschillende onderwerpen bevatten. Een blog wordt meer als informatief of vermakelijk geschreven. Het doel van de auteur is om de lezer te informeren, te onderwijzen of te entertainen. Daarnaast kun je een blog ook herkennen aan de eventuele (persoonlijke) meningen en de eigen schrijfstijl van de auteur. Daar waar auteurs van een advertorial te maken hebben met minder onafhankelijkheid en redactionele vrijheid, hebben de auteurs van blogs te maken met volledige onafhankelijkheid. 

Wat maakt het verschil?

Het verschil tussen een advertorial en een blog ligt voornamelijk in de doelstellingen en benaderingen. Advertorials zijn bedoeld om te adverteren en hebben meestal commerciële belangen, terwijl blogs meer vrijheid bieden om informatie en meningen te delen. 

Beide vormen van content hebben hun eigen waarde in de wereld van marketing en kunnen effectief worden ingezet, afhankelijk van het doel dat je wilt bereiken. Ga jij een advertorial schrijven? Bekijk dan ook zeker onze tips voor het schrijven van een advertorial. We geven je in dit artikel ook een toelichting op hoe je een goede advertorial maakt en wat goede content is voor een advertorial. 

Neem contact op

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen of opmerkingen? Neem gerust contact met ons op! We helpen je graag verder.