Waar moet een advertorial aan voldoen?
Waar moet een advertorial aan voldoen?
Benieuwd waar een advertorial aan moet voldoen en hoe je dit op een effectieve wijze kan inzetten voor jouw bedrijf? Dan ben je hier aan het juiste adres! Een advertorial kun je eigenlijk zien als een advertentie, maar dan in de vorm van een redactioneel artikel. Je kunt dit terugvinden in printmedia, maar tegenwoordig wordt het online ook veel ingezet om producten en diensten in een goed daglicht te zetten. Of om een boodschap over te brengen. Wil jij weten hoe je een effectieve advertorial kan schrijven, die jou kan helpen groeien als ondernemer, marketeer of schrijver? Blijf dan zeker verder lezen!
Het verschil tussen een advertentie en een advertorial
Benieuwd waarom het inzetten van een advertorial meer voordelen met zich meebrengt dan het gebruik van traditionele advertenties? Ten eerste worden advertorials sneller door de doelgroep gelezen dan ‘gewone’ advertenties. Dit komt doordat het voor lezers minder snel opvalt dat het om een betaald artikel gaat. Doordat de opmaak bijna precies hetzelfde is als een redactioneel artikel, is het reclame gedeelte heel subtiel. Doordat de reclame subtiel wordt gebracht, werkt een advertorial beter dan een traditionele advertentie. Daarnaast komt een advertorial geloofwaardiger over.
Bij het schrijven van een goede advertorial is het van belang om een tekst te schrijven die interesse wekt! Ook kun je in een artikel eenvoudig meer informatie geven aan de lezer. Dit is ook een groot verschil tussen een advertorial en advertentie. Een traditionele advertentie bestaat normaliter vooral uit beeld. Daarnaast heb je bij advertorials ook geen last van adblockers. Zoals het woord wellicht al verklapt kunnen mensen met adblockers advertenties blokkeren die ze niet meer willen zien. Bij dit soort advertenties kun je geen adblockers gebruiken, omdat ze dus opgemaakt zijn als redactionele artikelen.
Wat bevat een sterke advertorial?
Nu je weet waarom een advertorial veel meer voor jouw bedrijf kan betekenen dan een standaard advertentie, is het tijd om zelf aan de slag te gaan met het schrijven van een effectieve advertorial. Wij helpen je graag een handje op weg met een aantal tips voor het schrijven van een boeiend artikel. Start met een pakkende titel, dit is immers het eerste wat de aandacht van de lezer trekt. Dit geldt ook voor de tussenkoppen, zorg dat deze verrassend blijven. Bij het verwerken van reclame in de advertorial, wil je dat het zo min mogelijk opvalt dat het om reclame gaat. Neem de lezers écht mee in je verhaal. Dit kun je doen door bijvoorbeeld ervaringen van andere mensen in verhalend te beschrijven. Zorg dat de emotie hierbij naar boven komt. Door het toevoegen van emoties en feiten zijn mensen sneller overtuigd van het verhaal. Sluit tot slot het einde van de tekst af met een pakkende call-to-action. Een call-to-action houdt in dat je de lezer oproept om een bepaalde actie uit te voeren. Voorbeelden van een sterke call-to-action van een aantal grote bedrijven zijn onder andere: “Geniet volop. Ga voor premium.” van Spotify en “Just do it” van Nike.
Wat is een goede advertorial?
Om een beeld te geven van hoe een goede advertorial eruitziet, geven we je een aantal voorbeelden van bekende bedrijven en organisaties die succesvolle advertorials hebben gepubliceerd.
LINDA X BEPANTHEN
Bepanthen is een bedrijf dat huidverzorgingsproducten verkoopt. Hier wordt er verteld hoe tattoo-eigenaren met de nazorg om moeten gaan. Het begint al met de titel die interesse opwekt door de lezer op een uitdagende manier een vraag te stellen. De tekst lijkt op een stappenplan waarin wordt verteld hoe mensen met hun tattoo moeten omgaan, maar toch wordt er onbewust reclame gebruikt naar hun producten. Door linkjes die tussen de tekst door zijn geplaatst.
Love Beauty Planet x The New York Times
Het volgende voorbeeld van Love Beauty Planet, die geplaatst is in The New York Times, is een andere vorm van een advertorial. Het is een blog die een interactief element bevat. Namelijk een quiz die de lezer kan invullen. Dit is een goede strategie om meer interactie met je lezers te krijgen.
Metro Parent x Alpine Academy
Het laatste voorbeeld gaat over de online community Metro Parent die ouders opvoedadvies geeft. De Alpine Academy heeft een artikel voor hen geschreven over welke voordelen er zijn als kinderen naar school gaan. Je ziet wel dat dit een betaald artikel is, maar in de tekst is niet direct duidelijk dat het om reclame gaat. Er staat namelijk nuttige informatie in voor de doelgroep. En dat is erg belangrijk bij een goede advertorial. Zorg dat je lezer echt iets aan de informatie heeft!
Creëer nu zelf een Advertorial
Nu je weet hoe je een krachtige advertorial kan maken, kun je nu zelf aan de slag voor je bedrijf om een effectieve advertorial te maken. Heb je behoefte aan wat meer tips? Lees dan deze blog over hoe je een overtuigende advertorial schrijft.