Krachtige tussenkoppen in je teksten
Krachtige tussenkoppen in je teksten
Vindbaarheid en optimalisatie van je website is niet enkel gebaseerd op het gebruik van zoekwoorden en SEO. Wist je namelijk, dat tussenkoppen in je teksten ook kunnen helpen om een artikel beter vindbaar te maken in zoekmachines? Scoor goed in Google door de belangrijkste zoekwoorden in de koppen tussen de alinea´s te herhalen. Wij leggen je graag uit hoe je krachtige tussenkoppen in je teksten kunt gebruiken.
Wat zijn tussenkoppen?
Tussenkoppen zijn koppen die niet bovenaan de pagina staan, maar verspreid door een tekst tussen de alinea’s. Deze koppen beschrijven in één of hooguit een paar woorden waarover het volgende deel van de tekst gaat. Op deze manier worden lezers nieuwsgierig gemaakt, waardoor ze geneigd worden verder te lezen. Het zorgt er tevens voor dat de tekst scanbaar wordt: lezers zien in één oogopslag waar in een verhaal welke informatie gevonden kan worden. Op basis daarvan kan een (voor hen) minder relevant stuk tekst worden overgeslagen.
Hoe schrijf je krachtige tussenkoppen?
We geven je graag wat tips voor het schrijven van krachtige tussenkoppen. Als je de volgende stappen opvolgt, wordt je tekst overzichtelijker, aantrekkelijker en beter scanbaar. Met als resultaat dat de lezer je boodschap beter oppakt en (als bijkomend gunstig neveneffect) dat Google je tekst beter oppakt, waardoor je zelfs als beloning hoger in de zoekresultaten komt te staan.
Maak de kopjes duidelijk
Verwijs nooit in je tekst naar de tussenkop. De tussenkop maakt namelijk geen deel uit van je alinea, het dient enkel als hulpmiddel. Plaats de meest belangrijke woorden vooraan je tussenkop en laat een of meerdere woorden uit je tekst terugkomen.
Maak lezers nieuwsgierig
Door de meest belangrijke informatie in de tekst zelf te zetten, maak je de lezer nieuwsgierig. Je hebt een krachtige tussenkop gebruikt en de lezer is geïnteresseerd in de informatie die eronder staat, waardoor de lezer wel verder moet lezen.
Houd de kopjes kort
De tussenkoppen van je teksten, mogen nooit langer zijn dan één zin. Wanneer je dit wel doet, haken mensen sneller af. Je moet een korte omschrijving geven van wat de lezer in de volgende alinea kan verwachten.
Het gebruik van speciale tekens in je tussenkoppen vermijden
Bij een tussenkopje gebruik je enkel een beginkapitaal. Schrijf de rest van de kop niet in hoofdletters. Vermijd het gebruik van een punt of een dubbele punt in je tussenkop. Een vraagteken of een uitroepteken kan wel, maar probeer dit wel zo min mogelijk te doen. Een vraagstelling als tussenkop is namelijk in de meeste gevallen niet betekenisvol. Mocht je wel een vraag als tussenkop willen gebruiken, ga dan voor een vraag die bij de lezers kan opkomen terwijl ze je artikel lezen.
Houd rekening met het publiek
De teksten die je schrijft, schrijf je natuurlijk voor een bepaald publiek. Schrijf je informatieve teksten of schrijf je meer wervende teksten? Bij beide doelen moet je rekening houden met je schrijfstijl. Een tekst voor een nieuwsbericht moet natuurlijk de aandacht van de lezer trekken, terwijl de tekst van een vakartikel de lezer moet informeren. Hetzelfde geldt voor teksten die je schrijft voor op je website of blog: daar moet je bepaalde zoektermen in de tussenkoppen verwerken, zodat Google de content beter herkent en waardeert.
Hulp nodig?
Kun je nog wel wat hulp gebruiken? Bekijk dan ook deze tips voor het uitvoeren van zoekwoorden onderzoek. Heb je echt geen idee waar je moet beginnen? Neem dan gerust contact met ons op en we vertellen je er graag meer over!