Hoeveel kost linkbuilding? Lees meer over linkbuilding prijzen en tarieven.

Een zeer belangrijk onderdeel van SEO is linkbuilding. Linkbuilding wordt ingezet om ervoor te zorgen dat een website beter scoort in de zoekresultaten. Heel simpel uitgelegd houdt het in dat er linkjes op een andere website naar jouw website worden geplaatst. Echter komen die linkjes, ook wel backlinks genoemd er niet vanzelf. Er zijn talloze manieren en strategieën om linkjes te krijgen, maar aan alles hangt een prijskaartje. Wij leggen uit wat kwalitatieve linkbuilding ongeveer zal gaan kosten en daar hoeft zeker in het beginstadium geen oneindig budget aan te pas te komen.


Wat is linkbuilding

Linkbuilding is het verkrijgen van linkjes vanuit andere websites naar jouw website. Eigenlijk zijn deze linkjes te vergelijken met een verwijzing. Via een link wordt de bezoeker van de ene website naar een andere website geleid. Deze verwijzingen noem je backlinks. Om beter te worden gevonden in Google is het noodzakelijk om kwalitatieve backlinks te verzamelen. Waarom helpt dit om beter gevonden te worden? Dat komt omdat Google wil dat een bezoeker een zo goed en compleet mogelijk antwoord krijgt. Hoe meer andere websites linken naar jouw website, hoe meer Google jouw website als nuttig en betrouwbaar beoordeeld. Meer als betrouwbaar worden beoordeeld door Google, uit zich in een hogere positie in de zoekresultaten. En een hogere positie in de zoekresultaten zorgt dan uiteindelijk weer voor meer bezoekers. Tenslotte zijn meer bezoekers uiteindelijk je doel als bedrijf zodat je conversie kan behalen

Gratis linkbuilding

​​Het is mogelijk om gratis aan links te komen, maar dit is erg lastig. Als je kwalitatieve content schrijft is er een kans dat andere partijen jou als autoriteit gaan zien en dan vanzelf naar jouw website gaan linken. Daarnaast kun je ook links ruilen. Dit houdt in dat jij een link plaatst en dat een partner een link terug plaatst. Beide ‘’gratis’’ methoden zijn echter wel moeilijk te realiseren.

Linkbuilding kosten

Wanneer je op internet gaat zoeken naar de kosten van linkbuilding zal je er snel genoeg achter komen dat er geen eenvoudig antwoord uitkomt. Er zijn websites die beweren dat je slechts voor € 25,00 een goede link kan aankopen. Helaas is succesvol linkbuilden niet zo simpel en goedkoop. Linkbuilding is zeer arbeidsintensief en valt en staat met goede content. Om aan de slag te kunnen met linkbuilding hoef je niet meteen budgetten van duizenden euro’s vrij te maken, mits je bereid bent om arbeid te verrichten. Hoe meer tijd je bereid bent in te zetten, hoe minder linkbuilding kosten er gemaakt hoeven te worden (zeker in de beginfase). 

Linkbuilding prijzen

Het is zeer belangrijk dat de focus ligt op kwaliteit in plaats van kwantiteit (hoeveelheid linkjes). Je kan beter een aantal nuttige backlinks verzamelen dan veel onzinnige linkjes die niks opleveren. Wat kan je verwachten als het gaat om linkbuilding tarieven? Dat hangt af van de branche en de niche. Om een beeld te geven: voor een kwalitatieve link, wat helpt om als meer betrouwbaar te worden beoordeeld door Google betaal je gemiddeld ongeveer € 100,00 tot € 300,00 (minimaal). Vaak lopen deze prijzen op tot duizenden euro’s per link. Dit heeft onder andere te maken met concurrentie in de markt en autoriteit van de website waar de link op wordt geplaatst.


Waarde van een link

Het klinkt misschien makkelijk, koop een link en bouw een linkbuilding netwerk op. Echter is dit niet zo eenvoudig. Er zijn zelfs specialisten die een baan overhouden aan het alleen al verkrijgen en uitzetten van backlinks. Links zijn het meest waardevol op websites wanneer de website goede SEO metrics heeft. Hoe beter de SEO metrics van een website, hoe hoger de linkbuilding prijzen zullen uitvallen. De hoogte van de linkbuilding tarieven hangen samen met de kwaliteit (betrouwbaarheid) van een link. Hoe beter de kwaliteit hoe waardevoller een link uiteindelijk is voor jouw website. Deze levert hogere posities in Google op en helpt dus voor zoekmachine optimalisatie en een hoger aantal unieke bezoekers per maand.

Links uitzetten bij nieuwsmedia

Een voorbeeld van websites van goede kwaliteit en dus hoge autoriteit zijn nieuwsmedia. Hoge kwaliteit en autoriteit betekent onder andere dat de website door Google als zeer betrouwbaar wordt gezien en dat de website veel bezoekers trekt. Op nieuwswebsites staan vaak advertorials. Een advertorial maakt het mogelijk om een nieuwsartikel aan te kopen waarin jouw bedrijf of product centraal staat. Dit nieuwsartikel bevat vervolgens een link naar jouw website. Daarmee koop je als het ware een verwijzing naar jouw website, zonder dat de lezer meteen doorheeft dat het om reclame gaat.

Waar koop je een kwalitatieve link?

Een advertorial is eigenlijk een advertentie in een redactioneel jasje. Het kan vooral voor kleinere bedrijven lastig zijn om contact te leggen met een nieuwspagina. Het is begrijpelijk dat je niet weet waar je moet beginnen. Op advertorial.nl heb je een groot aanbod van regionale media met goede autoriteit. Bij deze regionale media kan je direct op een zeer laagdrempelige manier een advertorial aankopen. Daarmee koop je dus een nieuwsartikel met een kwalitatieve link. Dit is een zeer toegankelijke manier waarop je linkjes kan kopen op websites met goede SEO metrics en dus met focus op kwaliteit. Daarnaast zijn de advertorials al te koop vanaf €75,00. 

Starten met linkbuilding?

Denk jij dat deze manier van linkbuilding bij jouw bedrijf past? Kijk dan eens bij het aanbod van premium regionale media. Hier vind je een duidelijk overzicht van de linkbuilding prijzen, SEO metrics en redactionele voorwaarden. Ben jij al overtuigd van de kracht van advertorials, dan begint het schrijfproces. Lees in de blog meer over het schrijven van een goede advertorial.