Hoe stel je goede, nieuwe jaardoelen op?
Hoe stel je goede, nieuwe jaardoelen op?
Het nieuwe jaar is weer van start. Dat is een goed moment om terug te kijken op het afgelopen jaar en om te kijken naar het nieuwe jaar. Je wilt natuurlijk het beste resultaat behalen voor je bedrijf, dus het is handig om nieuwe jaardoelen op te stellen. Jaardoelen helpen niet alleen de prestaties en productiviteit van je medewerkers te verbeteren, maar dragen ook bij aan het verhogen van de betrokkenheid en het versterken van het werkgeversmerk. Maar hoe stel je goede, nieuwe jaardoelen op? Wij geven je graag wat tips!
Wat zijn jaardoelen?
Laten we om te beginnen eens kijken naar wat jaardoelen zijn. Jaardoelen zijn vergelijkbaar aan bedrijfsdoelen. Het zijn vooraf bepaalde doelen, die een bedrijf of individu, in een bepaalde periode wil bereiken. Je kunt de doelen opdelen in korte-termijndoelen en in lange-termijndoelen. Een toename van werknemerstevredenheid of werknemer effectiviteit met 10%, is een voorbeeld van een korte-termijndoel. Werken aan het redden van de thuisplaneet, is een voorbeeld van een lange-termijndoel. Dit zijn doelen die je niet in een keer behaalt, maar ze dienen als een soort kompas voor je bedrijf, om je alvast in de juiste richting te helpen. Je kunt dus jaardoelen opstellen voor zowel de korte als de lange termijn.
Waar begin je?
Voordat je doelen gaat stellen, is het belangrijk dat je eerst kijkt naar het fundament van je bedrijf. Zorg ervoor dat je fundament op orde is. Kijk bijvoorbeeld naar de visie, de missie en de strategie van je bedrijf. Wat is de bestaansreden van je bedrijf, wat wil je op de lange termijn bereiken en hoe wil je de visie bereiken? Deze factoren zijn de uitgangspunten van je jaardoelen.
Stel effectieve doelen
Nu kun je jouw doelen gaan opstellen. Je kunt de meest effectieve doelen opstellen middels de SMART-methode. SMART staat voor:
S = Specifiek. Wees specifiek en glashelder in het stellen van doelen. Wat wil je bereiken? Waarom is dit belangrijk? Wie is erbij betrokken? Wat heb je hiervoor nodig?
M= Meetbaar. Maak jouw doel meetbaar. Wanneer behaal jij je doel? Hoe weet je, wanneer je jouw doel hebt bereikt? Zorg dat je jouw doel kunt meten.
A= Acceptabel. Je doel moet acceptabel zijn voor zowel de doelgroep en/of het management.
R= Realistisch. Jouw doel moet haalbaar zijn voor jouw business.
T=Tijdgebonden. Je doel moet tijdspecifiek zijn. Juist door er een tijd aan te koppelen, kun jij jezelf verantwoordelijk houden voor het behalen van je doelen. Koppel er dus een deadline aan.
Door een tijd en bijvoorbeeld een percentage aan je doel te koppelen, kun je makkelijk overzien en meten of je het doel daadwerkelijk hebt behaald. Nog een tip van ons aan jou: mocht je lange-termijn doelen opstellen, hak deze dan ook op in korte-termijn-doelen. Op deze manier kun je tussendoor goede evaluaties maken en eventueel bijsturen waar nodig.
Doelen opstellen in verschillende vlakken
Je kunt er natuurlijk voor kiezen om enkel zakelijke jaardoelen op te stellen. Maar je kan jezelf ook uitdagen en ervoor kiezen om doelen op te stellen in verschillende vlakken. Stel bijvoorbeeld ook een omzetdoel op. Of een salesdoel. Of kijk eens naar een teamdoel. Je kunt zoveel doelen opstellen als je zelf wil.
Betrek je medewerkers er tijdig bij
Als je de doelen hebt opgesteld, is het belangrijk om je medewerkers erbij te betrekken. Dit verhoogt namelijk de kans op slagen. Ga dus over van doelstellingen tot actiepunten, samen met je medewerkers. Het is dromen, durven en doen.
Zelf aan de slag?
Met deze tips kun je aan de slag met het opstellen van goede, nieuwe jaardoelen. We geven je graag ook nog wat tips voor het schrijven van een goede content planning. Heb je nog wat hulp nodig? Geen probleem! Neem gerust contact met ons op en we vertellen je er graag meer over!