Hoe schrijf je een persbericht?
Hoe schrijf je een persbericht?
Wil jij jouw product, dienst of merk effectief onder de aandacht brengen bij de media? Dan is het schrijven van een sterk persbericht van groot belang. Om ervoor te zorgen dat jouw persmededeling in de smaak valt, moet je de aandacht van lezers trekken. Daarom helpen wij je graag met het beantwoorden van de vraag: Hoe schrijf je een persbericht? Laten we snel aan de slag gaan en wat magie over het toetsenbord strooien!
Wat is een persbericht?
Een persbericht is een mededeling die je als bedrijf, organisatie, overheid of individu naar media stuurt om nieuws te communiceren. Vaak gaat zo’n berichtgeving over aankondigingen, evenementen, producten, diensten of veranderingen die je wilt bekendmaken. Een persbericht kenmerkt zich doordat de inhoud nieuwswaardig moet zijn en is bedoeld om de interesse van journalisten en redacteuren te wekken. Want het doel is dat zij het nieuws verder gaan verspreiden via hun mediakanalen. Als dit lukt, heb je het geluk de voordelen van free publicity te ervaren. De media hebben een groot bereik en een bepaalde vorm van autoriteit, wat meer overtuiging heeft dan bijvoorbeeld een advertentie.
Zo begin je met het opstellen van een nieuwsbericht
Een persbericht schrijf je vanuit je eigen perspectief. Wanneer de media de mededeling oppikken, zullen ze de informatie gebruiken in combinatie met andere bronnen om een eigen artikel of nieuwsbericht te creëren.
Er bestaan verschillende methoden voor het opstellen van een persbericht. Het is belangrijk om te overwegen wat het beste past bij wat je wilt overbrengen, zodat je daarna kunt gaan beginnen met schrijven.
Maak gebruik van de 5 W’s voor de opzet
In de eerste paar zinnen van je bericht is het belangrijk om meteen met de deur in huis te vallen. De inbox van journalisten zit vaak vol met persberichten, dus zij zijn bedreven in het snel scannen en selecteren. Wil je opvallen en ervoor zorgen dat er aandacht wordt besteed aan jouw persbericht? Begin dan met de 5 W's:
- Wie?
- Wat?
- Waar?
- Wanneer?
- Waarom?
- Hoe?
Door het beantwoorden van de 5 W’s in de introductie, weet de lezer meteen wat de essentie is van jouw persbericht. Lukt het niet om dit allemaal in de eerste vier tot vijf zinnen te verwerken. Kies er dan voor om de vragen 'waarom?' en 'hoe?' in de volgende alinea’s te behandelen.
Voeg voor kracht bij je verhaal quotes toe, die de kern van je verhaal versterken. Dit maakt het voor de lezer aantrekkelijk om te lezen. Daarnaast geef je je verhaal een naam en gezicht en komt de boodschap tot leven.
Schrijf in een trechter volgorde
Als je de lezer in de eerste alinea voor je hebt gewonnen, kun je in de volgende alinea's de essentie van je verhaal verder uitbreiden. Je kunt je persbericht daarom als een trechter zien: je begint met de belangrijkste informatie, gevolgd door minder belangrijke informatie en eindigt met de minst belangrijke informatie. Daarom sluit je je bericht af met informatie over de afzender (vaak het bedrijf of de organisatie).
De acceptabele lengte van een persbericht is maximaal anderhalf à twee kantjes. Lukt het je om je verhaal op één pagina vast te leggen? Perfect! Heb je meer ruimte nodig, houd dan anderhalf à twee pagina's aan als maximum. Als je de lezer in de eerste alinea weet te boeien en nieuwsgierig weet te maken naar je verhaal, maakt dit kleine verschil in lengte niet zoveel uit.
Dit wil je voorkomen in je persbericht
Het is belangrijk om in gedachten te houden dat een persbericht een heel andere tak van sport is dan bijvoorbeeld een advertentie. Vaak hebben journalisten een allergie voor commerciële teksten, daarom is het belangrijk dat je rekening houdt met de onderstaande punten:
1. Gebruik geen uitroeptekens in je tekst en vermeld geen prijzen.
2. Houd het beknopt en vermijd te veel informatie. Link eventueel naar andere pagina’s om je verhaal kort en bondig te houden.
3. Gebruik spreektaal in plaats van te veel ‘moeilijke’ woorden die je normaal ook niet zou gebruiken.
4. Vermijd het woord ‘uniek’ om teleurstelling te voorkomen. Laat de lezer zelf een oordeel vellen na het lezen van je bericht.
5. Houd de opmaak overzichtelijk. Lezers willen de tekst graag gemakkelijk kunnen kopiëren en gebruiken voor het opmaken van een mooi bericht of artikel. Vermijd daarom complexe grafische bestanden.
Schud de woorden maar uit je mouw
Nu je weet hoe je een persbericht moet schrijven, kun je beginnen met het schrijven van een overtuigende tekst. Overdrijf niet en geloof in de kracht van de dienst, het product of merk. Ben je op zoek naar meerdere manieren om onder de aandacht te komen? Verdiep je dan in het schrijven en plaatsen van een advertorial of laat ons je helpen en trigger je doelgroep!