Hoe maak je een goede advertorial?

Je wilt als bedrijf meer bekendheid en besluit een advertorial te schrijven, maar hoe doe je dat nu eigenlijk? Een advertorial heeft een redactionele stijl die past bij de opmaak van een krant of tijdschrift. Het gaat echt om een verhaal waarin je een product of dienst verkoopt. Het is dus belangrijk dat je weet wat je schrijft om een zo effectief mogelijke advertorial te schrijven. 


Hoe begin je?

Allereerst ga je nadenken wat je wil verkopen en wat je doel is. Omschrijf dit zo gedetailleerd mogelijk, dat helpt je uiteindelijk met het schrijven van de advertorial. Stel je schrijft een advertorial over je nieuwe bedrijf dat vishengels verkoopt. Wat verkoop je dan precies? Verkoop je dan het bedrijf als geheel, het product of misschien wel het personeel van je bedrijf? Bedenk dit dus goed voordat je gaat schrijven.

Het verhaal

Probeer zo creatief mogelijk het verhaal te schrijven. Je wil natuurlijk geen saaie tekst met alleen maar feiten en cijfers over het product. Geef ook voorbeelden zodat de lezer van de advertorial zich iets kan inbeelden. Bijvoorbeeld ‘’Stel, je hebt een heerlijke vakantie gepland vlakbij een prachtig meer. Zoek de rust op en ga lekker vissen. Ontdek de meest bijzondere vissoorten met jouw ultra vishengel XXL en accessoires..’’. Om tot goede creatieve verhalen te komen kan je een brainstormsessie inplannen. Bij voorkeur natuurlijk met anderen zodat er veel ideeën uit voort komen. Met een brainstormsessie zijn geen antwoorden verkeerd, hierdoor ontstaan de meest fantastische ideeën. Ook belangrijk, zet de verkooptekst nooit aan het begin of einde van jouw verhaal maar juist in het midden.

Maak het echt

Een verhaal met alleen maar feiten zal niet iedereen interessant vinden om te lezen. Maak je verhaal ‘echt’ door ervaringen van andere er in te verwerken. Je zou bijvoorbeeld mensen kunnen interviewen voor je verhaal. Gebruik citaten of getuigenissen in je verhaal, die helpen het product of de dienst beter te omschrijven. Wat nog een voordeel is van het gebruik van citaten is dat het citaat schuingedrukt is en tussen haakjes staat, dit valt op. Zo valt het oog van de lezer al snel op alle positieve punten van het product of dienst. Het idee van een advertorial is dat het niet te veel lijkt op een advertentie. Vermeld dus ook geen prijzen.

Nu ben je helemaal klaar om een advertorial te gaan maken. Kom je er niet uit? Dan kun je het altijd nog kunnen uitbesteden. Ben je benieuwd naar nog meer technieken? Lees dan hoe je door online marketing jouw product nog meer onder de aandacht kan brengen.