Hoe breng je door online marketing jouw product onder de aandacht?

Je hebt een mooi product die je onder de aandacht wil brengen bij het publiek. Wanneer je niet zorgt voor aandacht, zal ook niemand het product kennen en sterker nog, kopen. Denk dus goed na hoe je jouw product onder de mensen krijgt, klanten komen namelijk niet vanzelf naar je toe. Er zijn diverse manieren hoe je dit kan aanpakken. Ga aan de slag met een promotieplan. Nu is de vraag, hoe breng je het product door middel van online marketing onder de aandacht? En hoe kan je een advertorial gebruiken om jouw SEO positie te verhogen? Wij geven je tips! 


Social Media

Social Media is een goede manier om potentiële klanten te bereiken zonder dat het geld kost. Op zowel Facebook als Instagram heb je de mogelijkheid om een bedrijfsaccount aan te maken. Je kan dan ook belangrijke informatie over je bedrijf, product of dienst op die pagina zetten. Op het moment dat mensen jouw pagina liken, zal dat in hun tijdlijn terecht komen. De vrienden van de persoon die de like heeft gegeven, zullen jouw pagina dan ook zien. Hierdoor kan je veel potentiële klanten aanspreken. Het is natuurlijk wel zaak dat je er alles aan doet om likes te krijgen, want ook die komen niet zomaar. Je kan mensen uitnodigen de pagina te liken of een leuke actie doen. Bij een actie kan je denken aan een winacties of loting op het moment dat je 500 likes hebt verzameld.

SEO en SEA

Misschien heb je er wel eens van gehoord, SEO en SEA. Hoewel de termen op elkaar lijken, zit er wel degelijk een verschil in. Natuurlijk heeft het allebei te maken met online marketing, maar hebben ze beide een andere techniek. Het grootste verschil is dat SEO (Search Engine Optimization of zoekmachine optimalisatie) organische (onbetaalde) zoekresultaten zijn en SEA (Search Engine Advertising, online adverteren) betaalde zoekresultaten zijn. Bij betaalde zoekresultaten kun je denken aan advertenties. Google maar eens een product. Je zal zien dat de eerste resultaten het woordje ‘Ads’ hebben, dit betekent betaalde zoekresultaten, dus SEA. Alle resultaten onder de betaalde zoekresultaten noem je organisch, dus SEO. Ook kan je met een advertorial je SEO positie verhogen. Dit omdat er in een advertorial links naar jouw website staan, waardoor Google je website eerder bovenaan zal plaatsen.

Wanneer SEO of SEA

Wil je op langere termijn succes hebben, kies dan voor SEO. Je creëert hiermee een hoge positie in de onbetaalde zoekresultaten. Is dit dan binnen een dag gebeurd? Nee, dit kan weken of soms wel maanden duren. In tegenstelling tot SEA, advertenties zijn namelijk direct zichtbaar. Ook is SEO lastig te meten omdat je niet ziet via welke zoekwoorden iemand op je website komt. In tegenstelling tot advertentie (SEA) zie je dit wel. Nu denk je waarschijnlijk, dan is SEA toch veel aantrekkelijker? Niks is minder waar. Een hoge positie in de onbetaalde zoekresultaten krijgen is net zo, misschien nog wel meer, belangrijk. Resultaten in SEO, mits die goed worden bijgehouden, zijn blijvend en kunnen zorgen voor goede conversie optimalisatie. Een advertentie is tijdelijk, tenzij je een heel groot marketingbudget hebt. Ook is SEO gratis, op de inspanningen van jouw en mogelijk je personeel na. Tot slot heb je bij SEO niet te maken met advertentiebudgetten. Op het moment dat iemand op jouw pagina klikt, kost het je helemaal niets! Ons advies, combineer SEO en SEA voor het beste resultaat.

Waar begin je?

Nu denk je misschien, we gaan gelijk aan de slag, maar als je nog niet bekend bent met deze termen is dat lastiger dan je denkt. Mocht dit onbekend terrein voor je zijn, begin dan eens met social media. Lees je ondertussen in op SEA en SEO. Er zijn veel online cursussen, boeken en fysieke cursussen te vinden. Ook zijn er veel blogs te vinden die in stappen aangeven hoe je aan de slag kan gaan. Denk hier niet te makkelijk over. Je wil natuurlijk niet ergens veel tijd insteken wat uiteindelijk tot niets leidt. Vind je het uiteindelijk nog lastig te begrijpen? Schakel dan de hulp in van een online marketingbureau of marketeer.