Do's and Don'ts van A/B-testen
Do's and Don'ts van A/B-testen
Het uitvoeren van A/B testen is al jarenlang een van de meest gebruikte testmethodes in het digitale landschap om te achterhalen welke van de twee opties (A of B) het meest effectief is. De twee opties worden met elkaar vergeleken en hierbij wordt onderzocht welke optie het beste resultaat oplevert. Goed A/B-testen is nog best lastig, dus daarom delen wij de Do's and Don'ts van A/B-testen met je. Lees je mee?
Do's
Maak duidelijke doelstellingen. Met de A/B test wil je bepaalde aannames over de efficiëntie of gebruiksvriendelijkheid van je website bevestigd zien. Koppel die aannames aan heldere, duidelijke en meetbare doelstellingen.
Kies de juiste steekproef. De hypothese kan alleen op de juiste manier onderzocht worden als je je vasthoudt aan statistische significantie en validiteit. De steekproef mag bijvoorbeeld niet te klein zijn, maar uiteraard ook weer niet te groot.
Stel een einddatum vast van tevoren. Dit kan voorkomen dat je continu blijft testen totdat je resultaten hebt die je wel leuk vindt of die je stiekem wel had voorspeld. Wees eerlijk en stel van tevoren een duidelijke einddatum vast. Stop dus ook niet als er al een winnaar is.
Draai de test twee keer. Als de uitslag van de test de tweede keer weer positief is, dan weet je zeker dat het goed zit.
Don'ts
Laat een A/B test nooit draaien op basis van zoekopdrachten. Doe het op basis van cookies, zo creëer je de meest zuivere data.
Niet te lang testen. Laat een A/B test nooit langer dan twee weken doorlopen. Gemiddeld gezien gooit iemand eens in de twee weken zijn of haar cookies weg. Als je toch iets langer wil testen, houd dan maximaal 30 dagen aan: cookies blijven vaak 30 dagen bewaard.
Nooit testen met gebroken weken. Bij een test van bijvoorbeeld maandag tot zaterdag kunnen de verschillen in weekdagen nooit van invloed zijn, terwijl je dit natuurlijk wel wil bekijken.
Niet opgeven als je resultaten niet significant zijn. Als je door je analyse vaststelt dat je testresultaten niet significant zijn, geef dan niet op. Het kan gebeuren, maar het zou je er niet van moeten weerhouden om eventuele toekomstige tests uit te voeren.
Hulp nodig?
Is het nog niet helemaal duidelijk of heb je nog andere vragen? Voor meer informatie kun je altijd contact met ons opnemen. Bekijk ook eens onze tips om meer website bezoekers te krijgen. Succes!